Succesvolle SAMR-audit voor Mead Johnson dankzij goedlopende supply chain

Gepubliceerd: 15 mei 2023
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

High-premium babyvoeding voor de grootste markt ter wereld: China. Dat is waar de ruim 3.000 medewerkers van Mead Johnson zich dagelijks voor inspannen. Dat de Chinese markt voor onschatbare waarde is voor de toonaangevende fabrikant, werd onlangs nog maar eens bewezen. Zo vergde de State Administration for Market Regulation audit (SAMR) veel van zowel Mead Johnson als logistiek partner Nabuurs. Bert Bruijsten (Warehouse Support, 3PL & Transportation Lead, Mead Johnson) en James Marchant (Site Manager, Nabuurs) nemen je mee in deze succesvolle samenwerking.


SAMR audit Mead Johnson


Hoge kwaliteitsnormen in China


“Chinezen kijken op een hele andere manier naar producten. Babyvoeding is in China erg belangrijk. Een gemiddeld Chinees gezin geeft ongeveer maximaal 15% van hun inkomen uit aan premiumbabyvoeding. Wij bieden high-premium babyvoeding en bedienen hiermee o.a. de Chinese markt, een grote afzetmarkt voor ons”, zo legt Bert uit.


Dit onderstreept het belang van een goedlopende supply chain. James licht toe: “Een goedlopende supply chain levert van begin tot eind een positieve bijdrage en een tevreden klant op. Nabuurs beslaat een groot stuk van de supply chain van Mead Johnson. De kwaliteitsstandaard is extreem hoog. In Nederland heb je al te maken met hoge kwaliteitsnormen, maar in China zijn ze torenhoog. 


 


“Een goedlopende supply chain levert van begin tot eind

een positieve bijdrage en een tevreden klant op.”


 


Geen nieuwe licenties, geen productie voor China


De GB van de Chinese SAMR autoriteit is een licentie om producten te mogen produceren en distribueren in China. Bert licht het belang ervan toe: “Diverse van onze licenties verliepen eind februari, zodoende zijn er nieuwe licentieaanvragen ingediend voor het lanceren van nieuwe producten in China. Dit was een enorm lang traject bestaande uit de registratie van batch productie, dossiervorming, on-site audits en licentie goedkeuring onder toezicht en uitvoerige controles van de autoriteiten in Nederland en China. Het voornaamste onderdeel voor ons? Zorgen dat we voldeden aan de SAMR reguleringen, met name op het gebied van productie, warehousing en logistiek.”


 


“Het voornaamste onderdeel van de SAMR audit?

Zorgen dat we voldeden aan de SAMR reguleringen.”


 


Strak plan van aanpak


“Voor auditors is er bovendien geen grijs gebied. Alles moet standaard state-of-the-art zijn”, vervolgt Bert. En dus was er een gestructureerde aanpak nodig. “We wisten dat de audit eraan kwam en hebben Nabuurs vanaf moment 1 aangehaakt. Eerst gekeken naar de vereisten en reguleringen. Vervolgens een plan van aanpak opgesteld om aan alle vereisten te kunnen voldoen. Tussendoor continue blijven evalueren en waar nodig bijsturen. Dat is de sleutel geweest om het tijdig af te ronden.”


“Eerst kijken naar de vereisen en reguleringen en dan een plan van aanpak opstellen.

Dit was de sleutel tot succes.”


Als supply chain leverancier, speelde Nabuurs vanzelfsprekend een belangrijke rol in het slagen voor de audit. Hierover vertelt James het volgende: “Het begon met een kick-off meeting waarin Mead Johnson ons door de regelgeving heeft genomen. Op basis daarvan hebben we bij Nabuurs intern een planning gemaakt, een speciaal projectteam opgezet en trainingen ontwikkeld worden om iedereen op de hoogte te stellen van de extra vereisten. Voor bepaalde producten die achter een hekwerk opgeslagen moeten worden diende nog een additionele training plaats te vinden voor een specifieke groep medewerkers om hiermee te mogen werken. Kortom een eisenpakket waar we aan moesten voldoen.”


Ontzorging en flexibiliteit van Nabuurs


Voldoen aan alle vereisten en reguleringen van\ SAMR vroeg dus om de nodige aanpassingen. Niet alleen van Mead Johnson, maar ook van Nabuurs. “Op de Havenlaan in Katwijk hebben we veel moeten doen. Stellingen ombouwen, producten scheiden, procedures op orde maken, trainingen geven en afstemmen met de procedures van Mead Johnson. Terwijl we die stellingen aan het ombouwen waren, hebben we ook de dagelijkse operatie runnende moeten houden. Best een opgave. Het is een nieuwe werkwijze. We hebben ons hele proces op de vraag van de klant weten af te stemmen. En dat is wel onze kracht”, zo legt James uit.


Bert vertelt enthousiast: “We zien Nabuurs als het verlengde van onze fabriek. Opslag is onderdeel van het productieproces. We zien elkaar als partners. Nabuurs heeft flexibiliteit getoond door dit naast de dagelijkse operatie op te pakken. Het projectteam van Nabuurs heeft zich onderscheiden als echte professionals die ons hebben ontzorgd. Samen zijn we ver gekomen vanaf het begin van ons partnership. Hierdoor mogen we nu onze nieuwe producten in China op de markt brengen!”


“Het hele proces is aangepast op de vraag van de klant.

En dat is onze kracht.”


 


Samen verder digitaliseren, automatiseren en mechaniseren


Wat de toekomst gaat brengen? Bert: “Audits staan natuurlijk nooit stil. Ieder jaar zijn er weer nieuwe audits. De licenties van deze SAMR-audit zijn 5 jaar geldig. Tegen die tijd hebben we dus weer nieuwe licenties nodig. Regelgevingen zullen altijd blijven veranderen. Het is een kwestie van anticiperen en continu de standaard hoog blijven houden. Het verder digitaliseren van onze supply chain is de belangrijkste ontwikkeling. Ook hier werken we samen aan.”



James sluit af: “Continuous improvement. Iedere dag willen verbeteren. We zijn niet bang om elkaar te wijzen op punten die beter kunnen. We zijn niet bang om te leren van onze fouten. Binnen Nabuurs hebben we meer klanten met gevoelige producten. Het zit gewoon in de DNA van Nabuurs om goed met die gevoeligheid en kwaliteit om te gaan. Ook focussen we op verdere professionalisering d.m.v. automatisering, digitalisering en mechanisatie. Daar zijn we ook samen mee bezig.”


Gerelateerde artikelen

17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer
14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer