Wat is logistieke dienstverlening?

Onder logistieke dienstverlening verstaan we alle activiteiten die een onderneming tegen vergoeding voor een klant uitvoert om de toeleveringsketen geheel of gedeeltelijk te verzorgen. Logistieke dienstverlening is er dus om het een bedrijf op dit vlak zo gemakkelijk mogelijk te maken. Op deze manier bespaart een bedrijf tijd, ruimte en geld, dat het aan andere zaken kan besteden. Door tal van veranderingen in de maatschappij en het bedrijfsleven heeft deze vorm van dienstverlening een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Dit geldt op zowel nationaal als internationaal niveau.

Verschillende soorten van logistieke dienstverlening

Logistieke dienstverlening is in feite een overkoepelende term, waaronder verschillende functies vallen. Een van de functies betreft die van vervoerders, feitelijk hetgeen waaraan men doorgaans denkt bij het woord logistiek. Vervoerders zijn verantwoordelijk voor het tijdige transport van goederen. Een expediteur is op zijn beurt een bemiddelaar tussen de klant en de vervoerder. Deze begeleidt dus in feite de transportopdracht, maar kan ook documenten voor vervoer en douane verzorgen. Tot slot zijn er ook de distributeurs, die een breed scala aan logistieke diensten aanbieden, waaronder ook assemblage en etikettering vallen.

Samenwerken met logistieke dienstverleners

Een goede samenwerking met logistiek dienstverlener is van groot belang. Wil je dit stuk van de supply chain als bedrijf uit handen geven, dan is een gedegen selectieproces geboden. Bij het selecteren van een logistiek dienstverlener dien je na te denken over wat je precies zoekt. Kies je bijvoorbeeld het liefst voor een dienstverlener met een ruime praktijkervaring, of zoek je naar een partner die ook kan ondersteunen bij de administratie van formele documenten? En heb je behoefte aan een logistiek dienstverlener die op een specifieke geografische locatie kan ondersteunen, of heb je een globale partner nodig?

Voorbeelden van logistieke dienstverleners

Denk je aan logistieke dienstverleners, dan is een van de eerste bedrijven die je te binnen schiet ongetwijfeld DHL. De van oorsprong Duitse ondernemer is ook in Nederland al jarenlang marktleider. TNT was lange tijd de nummer twee, maar heeft plaats moeten maken voor buitenlandse dienstverleners. Opvallend is, dat het grootste deel daarvan wederom van Duitse afkomst is. Onze oosterburen hebben dan ook verreweg de grootste logistieke markt van heel Europa. Een groot deel daarvan betreft geïntegreerde dienstverleners, die behalve transport ook diensten als warehousing aanbieden.