In dit artikel

Wat is e-fulfilment?

De Engelse term fulfilment is een term die we vaak binnen de logistieke dienstverlening tegenkomen. Hij verwijst naar het gehele proces van orderafhandeling. Anders gezegd: fulfilment is het proces van verwerking van een opdracht. Een opdracht komt voort uit klantcontact. De orders van de klanten komen via het Warehouse Management System binnen. Onder fulfilment vallen de inslag, opslag, verzameling, verpakking en uiteindelijke verzending van een product naar de eindconsument. Tegenwoordig zijn de meeste bestellingen afkomstig van online platformen.

De afhandeling van bestellingen die via internet zijn geplaatst

Het is geen nieuws dat de e-commerce de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft gemaakt. Inmiddels is de e-commerce goed voor wel een derde van de omzet van ondernemingen. De afgelopen tien jaar is dat aandeel ruim verdubbeld. Door de groei van het aantal webshops betreft het grootste deel van het klantcontact online klantcontact. Daardoor werd ook de term e-fulfilment gelanceerd. Dit is precies hetzelfde als de klassieke fulfilment, maar dan voor webshops. Om die reden wordt e-fulfilment ook wel webshopfulfilment genoemd. Het gaat hierbij dus om alle bestellingen die via het internet zijn geplaatst.

Externe partijen

Vaak vraagt men zich af welke specifieke processen er nu onder e-fulfilment vallen. Eigenlijk zijn dit alle logistieke processen die verbonden zijn aan de afhandeling van een e-commerce bestelling. Wanneer er een bestelling via jouw webwinkel binnenkomt, verzamelt men de artikelen, pakt deze in en maakt deze verzendklaar. Er zijn retailers die deze logistieke processen zelf afhandelen. Voor nieuwe ondernemers is dit een voor de hand liggende keuze. Ditzelfde geldt wanneer je diverse artikelen met een lage omloopsnelheid hebt. Retailers met een onderneming van grotere omvang geven fulfilment doorgaans echter wel uit handen aan een externe partij.

Welke processtappen zijn er binnen de e-fulfilment te onderscheiden?

Binnen de e-fulfilment zijn diverse, vaste stappen te onderscheiden. Na de ontvangst van de goederen worden deze ten eerste in het magazijn opgeslagen en beheerd. Na een order gaat men over tot order picking, het controleren van de producten en het inpakken ervan. Daarna worden deze aan de vervoerder overgedragen. Als retailer ontvang je hiervan real-time rapportages. Indien gewenst, kun je een externe partij ook je retouren laten verwerken. Dit kunnen zij snel en nauwkeurig doen. Zo blijft ook de consumententevredenheid hoog.