Duurzamere logistiek met alternatieve brandstoffen

Gepubliceerd: 25 mei 2023
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

Het belang van de logistieke sector is groot. Logistiek is een integraal onderdeel van zowel onze economie als ons dagelijks leven. Een die we soms voor lief nemen. Horecazaken die altijd goed bevoorraad zijn? Dit is mogelijk dankzij slimme en flexibele transportoplossingen. Tegelijkertijd heeft de sector een aanzienlijke impact op het milieu. Eén van de oplossingen die bijdragen aan het verminderen van deze impact, is het wenden tot alternatieve, duurzame brandstoffen. Maar hoe geschikt zijn deze nieuwe brandstofsoorten voor de praktische behoeften van transportbedrijven? We lichten enkele veelbelovende alternatieve brandstoffen toe.


alternatieve brandstoffen


Elektriciteit, de nieuwe toekomst?


De populariteit van elektrische voertuigen neemt alsmaar toe. En dat is niet gek, want ze kenmerken zich door een lage uitstoot en lage (onderhouds-)kosten. De terugkerende kosten liggen namelijk een stuk lager dan bij een brandstofauto. Denk aan een lagere bijtelling en het feit dat eigenaren tot 2025 geen wegen- en aanschafbelasting betalen. Over de hele levensduur stoot een elektrische auto bovendien ongeveer 60% minder CO₂ uit dan een brandstofauto.


Het belangrijkste nadeel is de beperkte actieradius en de behoefte aan een goed ontwikkeld laadnetwerk. Elk nadeel heeft echter zo zijn voordeel. Zo valt deze beperkte actieradius natuurlijk te combineren met het beleveren van bepaalde gebieden. Zo maken we bij Nabuurs de ambitie om horecazaken in binnensteden zero emissie te bevoorraden waar. Inmiddels rijdt de eerste elektrische bakwagen al door de binnenstad van Groningen, en hier zullen er in de toekomst nog meer bij gaan komen!


Biobrandstoffen, cruciaal voor een lagere CO₂ uitstoot van de transportsector?


Een andere alternatieve energiebron voor de logistieke sector is biobrandstof. Biobrandstoffen, zoals biodiesel en bio-ethanol, gemaakt van organisch materiaal of afval, vormen een hernieuwbare energiebron. Ze vormen zelfs één van de grootste bronnen van hernieuwbare energie die momenteel in gebruik zijn. Bovendien spelen ze een waardevolle rol bij het verminderen van de CO₂ uitstoot van de transportsector. Door het gebruik van biobrandstof wordt een deel van de broeikasgassen die vrijkomen bij verbranding geabsorbeerd door planten. Zo is ethanol bijvoorbeeld koolstofneutraal. Een nadeel is echter dat de productie van biobrandstoffen concurrerend kan zijn met de voedselproductie. Bovendien kan de productie het landgebruik beïnvloeden. Deze nadelen kunnen echter worden overwonnen door het gebruik van afvalstoffen te bevorderen.


Waterstof, stiekem een belangrijke energiedrager?


In tegenstelling tot biobrandstof en elektriciteit, is waterstof geen energiebron. Maar het kan wel een belangrijke energiedrager zijn. Waterstof kan hierdoor een belangrijke rol gaan spelen in het verduurzamen van de energievoorziening in de logistieke sector. Het is een stof waarin energie is opgeslagen, die bij verbranding weer vrijkomt. Waterstof kan zelfs meer energie opslaan dan welke andere stof dan ook. Een veelbelovende alternatieve brandstof voor de logistieke sector dus. Dit vanwege de lange actieradius, snelle tanktijden en schone verbranding. Waterstof kan vrachtauto’s en ander zwaar vervoer verduurzamen.


De keerzijde bevindt zich met name in de hoge kosten van de productie en opslag. De aanleg van een goede infrastructuur voor waterstof is behoorlijk kostbaar vergeleken met andere alternatieven. Ook de productie kost veel tijd en geld en is beslist niet eenvoudig.


Hydrotrated Vegetable Oil, voor een nog lagere ‘well-to-wheel’ CO₂ emissie?


Bovendien wordt waterstof ingezet bij de productie van Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). HVO is een hernieuwbare dieselbrandstof, gemaakt van plantaardige oliën of dierlijke vetten. Door middel van een proces van hydrogenatie worden deze oliën onder hoge druk en temperatuur met waterstof behandeld. Dit proces verwijdert onzuiverheden en verhoogt de energiedichtheid van de brandstof. Het feit dat HVO in bestaande middelzware en zware dieselmotoren gebruikt kan worden zonder dat er ook maar enige aanpassingen nodig zijn, maakt het een veelbelovende alternatieve brandstof. Ook kent HVO de technische beperkingen van biodiesel, zoals stolling bij lage temperaturen, niet. Bovendien kan de ‘well-to-wheel’ CO₂ emissie zelfs lager zijn dan bij biodiesel. Bijna alle vrachtwagens binnen de Nabuurs vloot zijn zo ingekocht dat ze ook op HVO kunnen rijden.


Dieselbrandstof, onmisbaar voor langeafstandsvrachtvervoer?


Tot slot zijn de nadelen van dieselbrandstof ongetwijfeld belangrijk om te overwegen. Zo kent dieselbrandstof natuurlijk schadelijke effecten en zorgt het voor flink wat CO₂ uitstoot. Desondanks zijn er enkele redenen waarom we dieselbrandstof toch moeten blijven gebruiken. Diesel is nu eenmaal onmisbaar om zware voertuigen als vrachtwagens, bussen en treinen aan te drijven. Op dit moment zijn er simpelweg geen praktische alternatieven die even krachtig en efficiënt als diesel zijn.


Zoals gezegd winnen elektrische voertuigen terrein, maar gaan ze nog met de nodige uitdagingen op het gebied van oplaadinfrastructuur en bereik gepaard. En dus blijven dieselvoertuigen voorlopig nog een belangrijke rol spelen bij langeafstandsvrachtvervoer, waarbij een grote actieradius vereist is. Bovendien werkt men actief aan het verminderen van de schadelijke effecten van dieselbrandstof. Denk aan de ontwikkeling van schonere dieselbrandstoffen en motoren met lagere emissies.


Jouw business, nóg duurzamer


We hebben dus nog een hele slag te maken, maar dat er duurzamere en milieuvriendelijkere brandstofalternatieven komen in de logistieke sector is een feit. Samen blijven we nadenken over hoe we jouw business (nog) duurzamer kunnen maken. Bovendien volgen we vanuit Nabuurs de ontwikkelingen nauwkeurig en investeren we waar mogelijk en relevant voor de business van zowel onze klanten als onszelf. Zo hebben we natuurlijk al geïnvesteerd in elektrische bakwagens om binnensteden in te kunnen. Lees ook dit artikel eens over onze eerste elektrische bakwagen in de binnenstad van Groningen. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust eens contact met ons op!


Gerelateerde artikelen

17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer
14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer