Wat is prijsdistributie?

Distributie betreft eenvoudig uitgelegd de verdeling van producten. Er bestaan verschillende vormen van distributie. Prijsdistributie is er daar één van en staat voor ondiepe assortimenten, lage prijzen en een beperkte service naar de consument. Met andere woorden: de lage prijzen wegen zwaarder dan de waarde die de winkel toevoegt. We noemen dit ook wel low margin retailing. Dergelijke retailers richten zich op brede doelgroepen. Prijsdistributie is het tegenovergestelde van servicedistributie, waarbij juist kwaliteit en service centraal staan. Voorbeelden van winkelketens die prijsdistributie in hun formule hebben opgenomen, zijn Action en Aldi.

Kenmerken van prijsdistributie en een lage marktpositie

Met prijsdistributie maak je de keuze voor een lage marktpositie, een andere term voor low margin retailing. De marktpositie is de plaats die een winkel ten opzichte van concurrerende winkels inneemt. Retailers die kiezen voor prijsdistributie, richten zich voornamelijk op prijsgevoelige consumenten. De klanten van deze (web)winkels doen er hun aankopen vanwege de lage prijzen. Ook worden dergelijke winkels gekenmerkt door hun zelfbediening en het wat soberder winkelinterieur. De marktpositie is overigens een van de drie bouwstenen van een winkelformule. De andere bouwstenen betreffen het assortiment en de doelgroep.

Prijsdistributie versus servicedistributie

Zoals al genoemd, staat prijsdistributie tegenover servicedistributie. Bij winkels die servicedistributie als een van de bouwstenen van hun winkelformule hebben opgenomen, is er sprake van high service retailing. De winkel heeft een diep assortiment, biedt veel service en tevens goederen met hogere prijzen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een speciaalzaak. Consumenten kunnen bij deze retailers rekenen op ervaren medewerkers, informatievoorziening en een rustige winkelomgeving met een wat luxer interieur en exterieur.

Prijsdistributie, brutomarge en omzetsnelheid

Een retailer die prijsdistributie hanteert, richt zich zoals gezegd op consumenten die prijsgevoelig zijn. In de meeste gevallen gaat het om de verkoop van convenience goods, een ander woord voor gemaksgoederen. Dit zijn producten waarvoor een consument weinig inspanning hoeft te verrichten. Hiermee bedoelen we producten die vaak worden aangekocht en waar dus niet tot nauwelijks over hoeft te worden nagedacht. Bij de hantering van prijsdistributie gelden tevens lage brutomarges (de brutomarge is het verschil tussen de verkoop- en de inkoopprijs) en hoge omzetsnelheden.