Wat is mvo binnen de logistiek?

Gepubliceerd op: 24 oktober 2022
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Tegenwoordig houden steeds meer mensen en bedrijven zich bezig met duurzaamheid. Duurzaamheid kijkt naar de manier waarop producten worden geproduceerd en de impact ervan op het milieu. Duurzame producten zijn over het algemeen producten die relatief milieuvriendelijk en brandstofbesparend zijn. Maar wat heeft duurzaamheid met mvo en logistiek te maken?

 

Wat is mvo?


Mvo staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en is de afgelopen jaren erg toegenomen. Het is een methode voor duurzame bedrijfsvoering. Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt zich bezig met het economische aspect, het ecologische aspect en het sociale aspect. Deze termen worden ook wel verwoord als profit, planet en people (triple-P). Bij mvo bestaat er evenwicht tussen deze drie pijlers.

Bij elke keuze die een maatschappelijk verantwoord bedrijf dient te nemen, wordt gekeken naar de effecten op deze drie p’s voordat er een knoop wordt doorgehakt. Verder worden bij mvo bestaande bedrijfsactiviteiten verder verduurzaamd om uiteindelijk, in dit geval, te streven naar duurzame logistiek. Een andere term voor mvo is ook wel duurzaam ondernemen en wordt vooral gebruikt door mkb’s. Uiteindelijk wordt er bij beide termen ernaar gestreefd bij te dragen aan oplossingen van maatschappelijke problemen en problemen op het gebied van milieu.

 

Mvo en logistiek


Ook bij bedrijven in de logistieke sector is mvo steeds bekender geworden. Daardoor wordt er binnen de logistiek steeds meer maatschappelijk verantwoord ondernomen. Binnen de logistieke sector is mvo nu ook een goede maatstaf om te meten of een bedrijf goed bezig is.

Om binnen de logistiek op het gebied van medewerkers maatschappelijk verantwoord te ondernemen, kan een organisatie haar medewerkers de kans geven hun kwaliteiten volledig te benutten, doorgroeimogelijkheden creëren, wet- en regelgeving voor medewerkers naleven, initiatieven van medewerkers stimuleren en opleidingen op maat aanbieden.

Verder kan een logistiek bedrijf bijdragen aan het milieu door in eerste instantie de CO2-uitstoot te verminderen, minder gebruik te maken van papier, verlichting en verwarming aan te passen en magazijnen en andere gebouwen verder te verduurzamen.

Als laatste kan er gekeken worden naar de winst die een onderneming uit haar werkzaamheden kan onttrekken. Een logistiek bedrijf moet nu eenmaal ook winstgevend zijn om financieel gezond te blijven en te kunnen blijven bestaan. Een voorbeeld hierbij is dat organisaties kunnen overwegen zwaardere en grotere vrachtwagens met goederen of producten op pad te sturen. Hierdoor kunnen kilometers en personeel bespaard worden, wat uiteindelijk ook weer financieel aantrekkelijk is voor het bedrijf.

Logistiek succesvol maken?

Met onze zeven tips voor Supply Chain Managers laten wij zien hoe je succesvolle logistiek moet bedrijven. Voor én door logistiek- en inkoopmanagers geschreven.
Download de tips