In een bedrijf waar producten worden vervaardigd, mogen een of meer logistiek medewerkers niet ontbreken. De logistiek medewerker is werkzaam op de logistieke afdeling. Voorheen viel dit gedeeltelijk onder inkoop en gedeeltelijk onder marketing. Tegenwoordig is de logistieke afdeling doorgaans een tak op zich, die naast marketing, inkoop en financiën bestaat. Logistiek is vandaag de dag een strategische bedrijfsactiviteit. De logistiek medewerker draagt daardoor in belangrijke mate bij aan het verhogen van de klanttevredenheid en het verlagen van de kosten.
Uitvoerende, administratieve én organiserende taken
Vaak verwart men een logistiek medewerker met een transportcoördinator of orderpicker. Echter behelst het werk van een logistiek medewerker veel meer zaken. Dit neemt overigens niet weg, dat er in sommige bedrijven diverse personen worden aangenomen die elk verantwoordelijk zijn voor een specifiek onderdeel van het logistieke proces. Dit zie je vaak in grote bedrijven. In tegenstelling tot een supply chain medewerker of manager houdt een logistiek medewerker zich enkel bezig met actuele situaties. Dit wil niet zeggen dat een logistiek medewerker enkel uitvoerende taken heeft; ook de logistieke administratie behoort tot zijn of haar verantwoordelijkheid.Een logistiek medewerker is in de supply chain onmisbaar. Een medewerker als deze vervult niet alleen een uitvoerende, maar ook een organiserende functie. Men is doorgaans werkzaam in het magazijn of het distributiecentrum en heeft de verantwoording voor een soepel procesverloop gedurende de levering, opslag en verzending. Een logistiek medewerker kan binnen veel verschillende bedrijven werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten, groothandels en postorderbedrijven. De medewerker heeft tijdens het uitvoeren van zijn functie met veel anderen te maken: van orderpickers en heftruckchauffeurs tot de supply chain manager.
Voorbeelden van de taken die een logistiek medewerker heeft
Een logistiek medewerker is doorgaans in een magazijn of distributiecentrum werkzaam, vaak bij een supermarkt, groothandel of winkelketen van een andere soort. Tevens hebben transport- en postorderbedrijven veel logistiek medewerkers in dienst. In feite kan een logistiek medewerker overal werkzaam zijn waar goederen worden opgeslagen en/of verzonden. Alhoewel de taken van logistiek medewerkers voor het grootste gedeelte met elkaar overeenkomen (denk aan administratie, inventarisatie, sortering en verzending), zijn er per bedrijf of bedrijfstak duidelijke verschillen merkbaar.Onder de functie van logistiek medewerker valt een breed scala aan werkzaamheden. Welke taken een medewerker exact uitvoert, is grotendeels afhankelijk van het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. Onder taken van een logistiek medewerker vallen onder andere het sorteren van goederen, het verzendklaar maken van bestellingen, het uitvoeren van kwaliteitscontroles, het bijhouden van de administratie, inkomende en uitgaande orders controleren, het onderhouden van klantcontacten en het laden en lossen van vrachten. Ook het inventariseren en bijhouden van de magazijnvoorraden behoort tot de essentiële taken van de logistiek medewerker.