Wat is een logistiek medewerker?

Gepubliceerd op: 15 juli 2021
Leestijd: 7 minuten

Inhoudsopgave

De logistiek medewerker is binnen een bedrijf de persoon die verantwoordelijk is voor de organisatie en coördinatie van alle logistieke processen. Er zijn tal van logistieke taken te noemen, die per onderneming sterk kunnen verschillen. Voorbeelden zijn het onderhouden van contacten met leveranciers en klanten, het inplannen van transporten en het verzorgen van de administratie omtrent vrachtdocumenten. Een logistiek medewerker heeft vaak te maken met wisselende werkuren. Behalve overdag kan er in sommige sectoren ook ’s nachts moeten worden gewerkt.

In een bedrijf waar producten worden vervaardigd, mogen een of meer logistiek medewerkers niet ontbreken. De logistiek medewerker is werkzaam op de logistieke afdeling. Voorheen viel dit gedeeltelijk onder inkoop en gedeeltelijk onder marketing. Tegenwoordig is de logistieke afdeling doorgaans een tak op zich, die naast marketing, inkoop en financiën bestaat. Logistiek is vandaag de dag een strategische bedrijfsactiviteit. De logistiek medewerker draagt daardoor in belangrijke mate bij aan het verhogen van de klanttevredenheid en het verlagen van de kosten.

 

Uitvoerende, administratieve én organiserende taken


Vaak verwart men een logistiek medewerker met een transportcoördinator of orderpicker. Echter behelst het werk van een logistiek medewerker veel meer zaken. Dit neemt overigens niet weg, dat er in sommige bedrijven diverse personen worden aangenomen die elk verantwoordelijk zijn voor een specifiek onderdeel van het logistieke proces. Dit zie je vaak in grote bedrijven. In tegenstelling tot een supply chain medewerker of manager houdt een logistiek medewerker zich enkel bezig met actuele situaties. Dit wil niet zeggen dat een logistiek medewerker enkel uitvoerende taken heeft; ook de logistieke administratie behoort tot zijn of haar verantwoordelijkheid.

Een logistiek medewerker is in de supply chain onmisbaar. Een medewerker als deze vervult niet alleen een uitvoerende, maar ook een organiserende functie. Men is doorgaans werkzaam in het magazijn of het distributiecentrum en heeft de verantwoording voor een soepel procesverloop gedurende de levering, opslag en verzending. Een logistiek medewerker kan binnen veel verschillende bedrijven werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten, groothandels en postorderbedrijven. De medewerker heeft tijdens het uitvoeren van zijn functie met veel anderen te maken: van orderpickers en heftruckchauffeurs tot de supply chain manager.

 

Voorbeelden van de taken die een logistiek medewerker heeft


Een logistiek medewerker is doorgaans in een magazijn of distributiecentrum werkzaam, vaak bij een supermarkt, groothandel of winkelketen van een andere soort. Tevens hebben transport- en postorderbedrijven veel logistiek medewerkers in dienst. In feite kan een logistiek medewerker overal werkzaam zijn waar goederen worden opgeslagen en/of verzonden. Alhoewel de taken van logistiek medewerkers voor het grootste gedeelte met elkaar overeenkomen (denk aan administratie, inventarisatie, sortering en verzending), zijn er per bedrijf of bedrijfstak duidelijke verschillen merkbaar.

Onder de functie van logistiek medewerker valt een breed scala aan werkzaamheden. Welke taken een medewerker exact uitvoert, is grotendeels afhankelijk van het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. Onder taken van een logistiek medewerker vallen onder andere het sorteren van goederen, het verzendklaar maken van bestellingen, het uitvoeren van kwaliteitscontroles, het bijhouden van de administratie, inkomende en uitgaande orders controleren, het onderhouden van klantcontacten en het laden en lossen van vrachten. Ook het inventariseren en bijhouden van de magazijnvoorraden behoort tot de essentiële taken van de logistiek medewerker.

 

De eventuele opsplitsing van taken binnen de logistieke tak


Zoals gezegd kunnen de taken van de logistiek medewerker, afhankelijk van het bedrijf waar men werkzaam is, sterk uiteenlopen. Soms worden taken binnen de logistiek ook uitgesplitst en worden daar aparte personen op gezet. Zo zijn magazijnmedewerkers, kwaliteitscontroleurs, orderpickers en productieplanners allen werkzaam binnen de logistieke tak. Ieder van hen heeft de verantwoordelijkheid voor een aparte sectie van het logistieke proces. De opsplitsing in verschillende functies is iets wat je vooral bij grote bedrijven ziet. Kleinere ondernemingen stellen vaak een of meerdere algemeen logistieke medewerkers aan.

 

De persoonlijke kenmerken van een logistiek medewerker


Om de functie van logistiek medewerker succesvol te kunnen uitvoeren, dien je over een aantal kenmerken te beschikken. Aangezien je veel contacten dient te onderhouden met verschillende personen, is het belangrijk dat je klantgericht bent en vlot kunt communiceren. Een logistiek medewerker weet diplomatiek met diverse situaties om te gaan en conflicten te voorkomen of, indien dat niet mogelijk is, tot een goed einde te brengen. Vanzelfsprekend is een logistiek medewerker iemand die stressbestendig is, snel kan schakelen en een probleemoplossend vermogen heeft.

Logistiek succesvol maken?

Met onze zeven tips voor Supply Chain Managers laten wij zien hoe je succesvolle logistiek moet bedrijven. Voor én door logistiek- en inkoopmanagers geschreven.
Download de tips