Wat is een logistics service provider?

Zeker voor B2C bedrijven, bedrijven die hun producten rechtstreeks aan hun klanten verkopen zonder tussenkomst van externe retailers, lijkt het vaak aantrekkelijk zelf zorg te dragen voor de logistieke processen. Alhoewel het in orde maken en verzenden van bestellingen in de beginfase van een onderneming een kosteneffectieve strategie is, is het geen lange termijnoplossing. Een logistics service provider, ook wel bekend als 3PL, is dat wel. Een logistics service provider is een extern bedrijf dat diensten aanbiedt om de supply chain te helpen beheren.

Meer dan alleen transport

Dankzij een logistics service provider hoef je als ondernemer aanzienlijk minder tijd en aandacht aan e-commerce logistiek te besteden en kun je in plaats daarvan focussen op de groei van je bedrijf. De logistiek dienstverlener draagt zorg voor de organisatie, planning en aansturing van de goederenstroom om de producten zo op het juiste moment op de juiste plaats te leveren. Het doel is tevens om hierbij zo weinig mogelijk kosten te maken. Logistiek dienstverleners nemen dus niet alleen het transport op zich, maar kunnen ook voorzien in onder andere warehousing, assemblage en de afwikkelingen van douaneformaliteiten.

Dé partner voor complexe verzendoplossingen

Het in de arm nemen van een logistics service provider betekent dus dat je de logistieke operaties van je onderneming uit handen geeft aan een derde partij die hierin is gespecialiseerd. Een logistics service provider kan dienstverbanden aangaan met meerdere ondernemingen tegelijk. Overigens kun je als ondernemer zelf kiezen welke diensten je door het bedrijf wilt laten uitvoeren. Wegens hun ruime kennis van de industrie kunnen logistics service providers in complexe verzendoplossingen voorzien.

Samenwerking met een logistics service provider is een garantie voor groei

Het uitbesteden van de logistieke processen aan een logistics service provider wordt onder zowel kleine als grotere ondernemingen steeds populairder. Een betrouwbare externe partner is een voorwaarde voor de groeipotentie van je onderneming. Het zelf in orde maken en versturen van verzendingen is namelijk niet duurzaam en brengt meer kosten met zich mee dan je in eerste instantie zou denken. Door deze zaken aan een 3PL bedrijf te delegeren, houd je meer tijd over voor taken die je nu en in de toekomst meer zullen, zoals marketingstrategieën en productontwikkeling.