Wat is FMCG?

Leestijd: 4 minuten

FMCG is een term uit de logistiek en marketing en staat voor Fast Moving Consumer Goods. Dit zijn alle goederen die worden gekenmerkt door een snelle omloop en een korte levensduur. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld voedingsmiddelen, maar ook toiletartikelen. Kenmerkend voor FMCG is dat er veel nationale en internationale producenten bestaan en er voortdurend stevige concurrentie om het marktaandeel plaatsvindt. De hoge omloopsnelheid van de producten wordt verklaard door het hoge verbruik ervan. Deze producten staan in contrast tot de duurzamere goederen die niet zo snel aan vervanging toe zijn.


Welke werkzaamheden vallen er onder de FMCG branche?


Voor de handel in dergelijke goederen is de omloopsnelheid van essentieel belang. Deze snelheid bepaalt namelijk hoeveel voorraad er nodig is. Hiermee houdt de logistieke afdeling zich bezig. Behalve logistieke activiteiten zijn ook marketing en productinnovaties van groot belang. Onder de FMCG branche vallen alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van productie en verkoop van goederen voor consumptie. Verkoop kan zowel in de retail of detailhandel als via webwinkels plaatsvinden.


Merknamen spelen binnen de FMCG branche een sleutelrol


Grote bedrijven binnen deze branche zijn bijvoorbeeld Ahold, Heineken en Unilever. Ook online winkels en bedrijven zijn niet meer uit het FMCG landschap weg te denken. Daarnaast zijn er ook veel kleine winkels actief, maar denk ook aan agrarische bedrijven die bijvoorbeeld zuivelproducten produceren. Kenmerkend voor de FMCG branche is echter, dat de meeste consumenten zich niet bewust zijn van de fabrikant die verantwoordelijk is voor het product. Het is voornamelijk de merknaam die voor de consument een beslissende rol speelt. Zij binden zich namelijk vooral aan merken en niet zozeer aan bedrijven.


Marketing en innovatie


Fast Moving Consumer Goods betreffen bovendien vrijwel altijd producten waarbij een consument zich niet of nauwelijks betrokken voelt. Hij of zij heeft het product nodig, maar koopt dit niet uit overtuiging of wegens een voorliefde voor een bepaald artikel. Fabrikanten zijn zodoende doorlopend bezig met het ontwikkelen van manieren om hun merken in grote getalen te kunnen verkopen. De producten zijn erg trendgevoelig en dat maakt de rol van marketing binnen deze branche nog eens extra belangrijk. Producten volgen elkaar in rap tempo op. Om dit tempo te kunnen bijhouden, moet een bedrijf in de FMCG branche continu blijven innoveren.