Vrachtwagens optimaal beladen met de Nabuurs Load Optimizer

Gepubliceerd: 03 juni 2018
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

Een van de belangrijkste uitdagingen voor de logistieke sector, is het optimaliseren van de beladingsgraad van vrachtwagens. Want hoe hoger de beladingsgraad, hoe minder CO2 we met z’n allen uitstoten. Sinds enkele jaren gebruiken wij hiervoor een zelfontwikkelde softwaretool: de Nabuurs Load Optimizer.


De Load Optimizer, die volledig is geïntegreerd in ons WMS, laat de planners in ons warehouse zien hoe elke vrachtwagen optimaal kan worden beladen. Dat gebeurt op basis van een slim algoritme, dat inkomende orders vertaalt in volledig geoptimaliseerde laadplannen.


Tetris, maar dan geavanceerder


Je zou het kunnen vergelijken met het computerspel Tetris, maar dan geavanceerder. Want natuurlijk houdt het algoritme rekening met de factoren lengte en breedte, dat spreekt voor zich. Maar daarnaast wordt bijvoorbeeld ook het maximum gewicht van de totale lading meegenomen. Evenals informatie over de onderlinge stapelbaarheid van producten.


Meer volume, minder kilometers


Waar het op neerkomt, is dat we het aantal benodigde palletplaatsen in een vrachtwagen met één druk op de knop zo klein mogelijk kunnen maken. Daardoor ontstaat ruimte en kunnen we meer volume meenemen. Dit heeft als gevolg dat er minder kilometers worden gereden en dat de distributiecentra’s van supermarkten minder auto’s voor de deur krijgen.


De sleutel: combineren van goederenstromen


Een cruciale factor is overigens dat wij hierbij de goederenstromen van verschillende verladers kunnen combineren. Dankzij de uiteenlopende producteigenschappen van de goederen die we voor deze verladers vervoeren, kunnen we de lading van onze vrachtwagens immers optimaal ‘mixen en matchen’.


Een voorbeeld uit de praktijk


Stel: je verzorgt voor Kraft Heinz de distributie van Karvan Cévitam, die 1.000 kilo per pallet weegt. Dan zit je al snel aan je maximaal toegestane laadgewicht. Ook al heb je nog zoveel ruimte over in je wagen. Maar combineer je die zware pallets met lichte, volumineuze producten zoals Demak’Up of Edet toiletpapier van producent Essity, dan kun je een vrachtwagen écht optimaal beladen qua volume én gewicht.



Voor iedereen beter


Opdrachtgevers en ontvangende partijen profiteren van enerzijds efficiencywinst en anderzijds lagere voorraden en minder wagens aan de deur. Maar zij zijn niet de enigen voor wie het optimaal beladen van vrachtwagens prettig is. Het is ook leuker voor onze warehousemedewerkers, die per vrachtwagen een afwisselender pakket aan producten voorbij zien komen. Maar het belangrijkste is natuurlijk: het is weer een mooie stap op weg naar een duurzamere supply chain! Wil je meer lezen over duurzaamheid binnen de supply chain? Lees dan dit artikel.


Gerelateerde artikelen

17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer
14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer