Summer in the city: wat merkt een stadsdistributeur daar eigenlijk van?

Stadsdistributie
08 juni 2018, BY NABUURS

Dit jaar beleefde Nederland zijn eerste zomerse dagen al in april. Voor Huib Lubbers was dit een mooie aanleiding om op FashionUnited.nl de vraag te stellen: Creëert de eerste zomerse week topdrukte in de winkelstraten?

Als iemand hier iets over kan zeggen, dan is het Huib zelf. Want het retailadviesbureau waarvan hij directeur is (Bureau RMC), meet dagelijks de drukte in meer dan 100 binnensteden. Wij doen echter ook graag een poging om de vraag te beantwoorden, maar dan door de bril van een specialist in stadsdistributie.

Winkels: geen significant volume verschil wel minder dagen
Kijken we puur naar de winkels, dan valt het alleszins mee. Via ons single depot retailnetwerk voor stadsdistributie beleveren we elke week duizenden winkels, door heel Nederland. Daar constateren we geen significante volume verhogingen of -verlagingen als het gaat om leveringen op zomerse dagen. Wel hebben we in de voorjaarsperiode regelmatig te maken met ‘gebroken’ weken vanwege feestdagen als Koningsdag, Hemelvaart en Pinksteren. In die gevallen moeten we het volume van één week in 3 of 4 dagen verwerken.

Horeca: alle hens aan dek
Op de RDC’s die we voor brouwerijketen AB InBev beheren, ondervinden we wel direct de gevolgen van stijgende temperaturen. Je kunt je vast voorstellen wat terrasweer doet voor de omzet van bier en frisdrank. Op topdagen is het dan ook alle hens aan dek. Hetzelfde geldt voor de leveringen die we voor horecagroothandel Sligro verzorgen.

Supermarktdistributie: kijk maar naar de producten
Behalve stadsdistributie verzorgen we bij Nabuurs ook de distributie van food producten richting het supermarktkanaal. Ook aan de hand daarvan kun je de weersomstandigheden als het ware ‘aflezen’. In zomerse periodes lopen barbecue sauzen en dranken bijvoorbeeld stukken harder.


Goede of slechte zomer? Vraag het een chauffeur of warehousemedewerker!
De slotsom: ja, net als in veel andere branches hebben we ook in de logistiek te maken met weersinvloeden. Dus wil je weten of het een goede of slechte zomer is geweest? Een scherpe chauffeur of warehouse medewerker kan het je zo vertellen 😉.