Nederland wordt steeds ‘groter’. Ook daarom is goed forecasten zo belangrijk

Gepubliceerd: 15 februari 2022
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

“Nederland wordt steeds ‘groter’. Ook daarom is goed forecasten zo belangrijk.” Maar hoe doe je dat nu op een manier die ook echt iets oplevert?


~ Monique Lausberg, Site Manager bij Nabuurs


Nederland wordt steeds ‘groter’. Ook daarom is goed forecasten zo belangrijk


Monique Lausberg is gepokt en gemazeld in de logistieke sector. De Site Manager van P15 Nabuurs Oosterhout (60.000 m2) heeft met ruim 20 jaar een stevig trackrecord in logistics. Niet alleen bij Nabuurs maar ook bij bedrijven als XPO en DHL. Ze is verantwoordelijk voor de gehele operatie met 60 chauffeurs en 200 medewerkers (inclusief flexkrachten). “De combinatie van warehousing en transport ligt me heel goed”, zegt ze. “En op dat snijvlak is heel veel te doen. In een sterk ontwikkelende markt met steeds meer distributiepunten en steeds flexibelere leverdagen en -tijden, is heel scherp plannen belangrijker dan ooit. Tel daarbij op de krapte op de arbeidsmarkt en iedereen begrijpt dat goed vooruitkijken belangrijker is dan ooit.”


Inderdaad, dat is logisch. Maar hoe doe je dat nu op een manier die ook echt iets oplevert?


Piekmomenten van klanten op elkaar aansluiten


Monique legt uit waar het mee begint: “We proberen bij onze klanten goed in kaart te brengen wanneer hun piekmomenten precies zijn. Waar hebben ze mee te maken? Pasen, Koningsdag, WK, barbecueseizoen? Kortom, wat zijn hun ‘seasonalities’. Hoe beter we dat weten, ook wanneer de voorraad gaat stijgen, hoe beter we de opslag-, personeelscapaciteit en het vervoer erop kunnen afstemmen. Maar wat we ook doen is de verschillende klanten op elkaar laat aansluiten, zodat iedereen profiteert.” Nabuurs laat klanten hierbij niet aan hun lot over, maar helpt actief om de piekmomenten in kaart te brengen.


Tool om routedagen te optimaliseren


Monique: “Vooral omdat we hier veel klanten uit de food-gerelateerde sector hebben, kunnen we veel combineren. Grotere volumes die we tegelijkertijd kunnen verwerken en zodat onze klanten profiteren van elkaars slottijden. Bovendien hebben we een tool – die we nog steeds verder aan het ontwikkelen zijn – waarmee we de routedagen van onze klanten nog verder optimaliseren. Ik zeg altijd ‘Nederland wordt steeds groter’ en daarmee bedoel ik dat er steeds meer retailers in de food bijkomen. Bezorgers zonder winkel, maar met alleen magazijnen en flitsdiensten. Denk aan Gorilla’s en Picnic. Je hebt dus steeds meer afleverpunten. Ook zijn de aanlevertijden veel flexibeler geworden. Met onze tool kunnen we die uitdaging aan.”


Heel veel (historische) data voor betere planning


Nabuurs is steeds meer een datagedreven logistieke partner. “Met een andere tool inventariseren we ook het aantal ritten en het volume”, vertelt Monique. “Als je bijvoorbeeld van 60% volume naar 80% kunt in 2 dagen dan is dat grote winst.” Ook dankzij de grote diversiteit aan klanten is het plannen vaak een flinke puzzel. Zo werkt Nabuurs ook samen met brokers, die meerdere FMCG merken vertegenwoordigen. Monique legt uit wat dat betekent: “Brokers analyseren niet zozeer op bestelmomenten van hun klanten maar kijken vooral naar de klantwens. Logisch. Het is aan ons om met (historische) data hen te helpen om nog beter te plannen. We bewaren heel veel en kunnen op basis van het verleden steeds beter de toekomstige vraag voorspellen. Zo werken we continu aan voldoende personeel en materieel op de juiste momenten. Maar zorgen we er bijvoorbeeld ook voor dat we tijdig bedden reserveren voor onze buitenlandse medewerkers.”


In workshop werken aan forecasting


Nabuurs vraagt ook meer van klanten. Want zonder input geen output. Monique: “We laten ook zien wat we met al die data doen: dit was de forecast, dit was het daadwerkelijk en dit kunnen we anders of beter doen. Zo stellen we elke week de doelen bij en geven we nog meer inzicht. Zo helpen we ze om nog meer inzicht te geven en nog meer te kunnen finetunen. We laten ook zien hoe het soms anders kan, bijvoorbeeld als een klant vooral in stuks denkt, maar niet in pallets.” Inmiddels heeft Nabuurs een workshop voor alle klanten om samen nog beter te kunnen forecasten. Met als aanvulling Power BI. Door de order- en leverpatronen te analyseren, de piekmomenten in kaart te brengen, te kijken naar een betere werkverdeling en hoe het transportnetwerk beter kan worden benut.


Wat is Forecasting volgens Nabuurs?



  • Delen van patronen, inkoopvolumes en piekmomenten

  • Voorspellingen op basis van historische data

  • Wekelijkse updates en bijsturen

  • Transport en co-packing combineren

  • Met inlog continu inzicht in bezettingsgraad en on time performance


Gerelateerde artikelen

14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer
21 februari 2024

Navigeren door de logistieke trends voor 2024

Lees meer