Nabuurs Supply Chain Optimization Tool

2025 Duurzaamheid Logistiek Warehousing
28 februari 2022, BY NABUURS

Nabuurs Supply Chain Optimization Tool: de beste weg voor het product ‘een integralegrale aanpak voor warehousing en transport-

Blog: Robert-Jan Muller, Continuous Improvement Manager bij Nabuurs

Als logistiek dienstverlener staat de klantvraag voorop. En om zo goed mogelijk aan die klantvraag te voldoen is het ontzettend belangrijk om met de markt mee te bewegen in tijden van schaarste. Het is niemand ontgaan dat het aanbod van grondstoffen en materialen onder druk staat en dat prijzen – vaak flink – zijn gestegen. Tel daarbij op de druk op de arbeidsmarkt, het toenemende aantal hubs in Nederland, plus de torenhoge verwachtingen van de consument, en het is glashelder dat strak plannen belangrijker is dan ooit. De reden dat Nabuurs veel energie heeft gestoken in de ontwikkeling van een intelligente oplossing: de hagelnieuwe Supply Chain Optimization Tool. Middelen zijn schaars, het is dus van belang dat we middelen efficient inzetten zodat we zo veel mogelijk capaciteit optimaal benutten.

Wiskundige analyses om beter te anticiperen
Nabuurs biedt een totaalconcept van zowel transport, warehousing en services, waarbij vanzelfsprekend het streven is om alle diensten, bezetting en werklast zo goed mogelijk te verdelen. Bovendien wil je grip houden op veranderende marktomstandigheden en klanten helpen om hun processen nog verder te optimaliseren. De nieuwe Supply Chain Optimization Tool maakt dit mogelijk. Het is een tool waardoor wij kunnen optimaliseren en balanceren tussen transport en warehousing. Door activiteiten met elkaar te linken kunnen wij hierdoor beter plannen en forecasten. Dit noemen wij ook wel de communiceren de vaten. In combinatie met de wiskundige benadering kunnen we analyses en berekeningen maken op detailniveau. Dit helpt om ons om uren, processen, materialen en middelen in de meest optimale verhouding in te zetten en om te anticiperen op de toekomstige klantvraag. Want Nabuurs wil altijd tijdig kunnen leveren. Dat staat voorop. De tool dient dus bij te dragen aan een zowel tactisch plannen als dagdagelijks in de operatie, altijd de beste weg voor het product kiezen.

Kleine details maken grote verschillen
Het bekende Engelse gezegde ‘The devil is in the details’, geldt zeker ook bij logistieke processen. De reden dat de tool zo is ontwikkeld, dat veel kleine, maar vaak bepalende details, nauwkeurig in kaart worden gebracht. Met als doel de werkelijkheid te voorspellen. Een mooi voorbeeld van één van de onderwerpen is, hoe details bijdragen aan de optimalisatie van de opslagstrategie. Virtueel zet je in de Supply Chain Optimization Tool hoeveel stellingruimte je hebt, welke afmetingen, de verschillende type pallets en formaten. De tool zet deze af tegen de actuele voorraad. Vervolgens kun je simuleren wat er gebeurt wanneer er pallets weggaan en bijkomen. Welke consequenties heeft dat voor de activiteiten en opslag in het warehouse? Door vervolgens op detailniveau in te zoomen, komen knelpunten aan het licht waar je actief op anticipeert. Met al deze radartjes, die we in beeld brengen met simulaties, voorspellen we welke veranderingen er in het warehouse (of transport) gaan plaatsvinden. Uiteraard handelen we daar vervolgens direct naar, niet statisch maar wendbaar.

Klanten profiteren van elkaar, medewerkers weten waar ze aan toe zijn
In de huidige tijd en door actuele ontwikkelingen in de supply chain is er eenvoudigweg geen onbeperkte ruimte meer in het warehouse. Warehouse handling, VAL, opslag en transport moet je dus heel goed op elkaar afstemmen. Dat levert ook snel resultaten op voor iedereen. Door ‘over’ alle klanten heen te kijken in ons shared user concept, kunnen we ze van elkaar laten profiteren en merken ze dat hun beschikbare capaciteit zo optimaal mogelijk wordt ingezet. Soms zijn het ook concrete punten die snel voordeel opleveren. Simpel voorbeeld: bestelt een klant bijvoorbeeld twee keer in de week een halve pallet, maar zien wij dat een keer per week een volle pallet veel efficiënter is en voor alle partijen een prima oplossing, dan realiseer je direct een kostenbesparing. Dit voorbeeld gaat alleen over het bestelgedrag, maar uiteraard blijft het daar niet bij. Dropsizes, leverdagen en werklastspreiding. Goed kunnen plannen is ook belangrijk voor de medewerkerstevredenheid, tijdig verlof kunnen zekerstellen, tijdig inzicht in je dienstrooster en adequate afstemming met het uitzendbureau zijn nog enkele voorbeelden om te werken met onze tool. Zoals je leest, een volledig integrale aanpak omdat alle schakeltjes in onze logistieke keten goed op elkaar afgestemd dienen te zijn.

Optimalisatie in duurzaamheid
Kortom, dankzij de nieuwe Supply Chain Optimization Tool zijn we veel beter in staat te zien wat we nodig hebben en hoeveel we van de capaciteit benutten. Bijkomend voordeel is dat deze efficiencyslag ook direct bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstelling van Nabuurs en haar klanten; een steeds belangrijker aspect in onze dienstverlening. Optimaal plannen van transport, ruimte en capaciteit draagt bij aan het verlagen van de carbon footprint. Daarmee is de Nabuurs Supply Chain Optimization Tool niet alleen een manier om in de behoefte van optimaal plannen te voorzien, maar ook een antwoord op een duurzamere ‘route to market’!

Meer weten?
Wil je meer weten over de Supply Chain Optimalization tool van Nabuurs, of ben je benieuwd wat deze tool voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Luuc Homburg, Hij vertelt je er graag meer over.