Klanten profiteren van elkaar dankzij slimme fabriekslogistiek

2022 Food/FMCG Klantcase Logistiek Warehousing
31 mei 2022, BY NABUURS

Elke klant is anders. Zelfs als ze hetzelfde product hebben. Waarom? Omdat elke klant in een andere (groei)fase zit, anders is georganiseerd of bijvoorbeeld een andere klantportefeuille heeft.

Als logistieke dienstverlener moet je daarop inspelen. Sterker nog, Nabuurs kijkt waar de synergie zit en regelt het. Zo profiteren beide opdrachtgevers. Hoe werkt dat?

James Marchant is Site Manager voor de fabriekslogistiek op de locaties Haps en Katwijk. De van oorsprong Engelsman maakt sinds 2018 deel uit van de Nabuurs-familie. Hij zit er helemaal op zijn plek. Zijn specialiteit: doeltreffende synergie.

Warehousing Haps/Katwijk

Warehouse Management System

James vertelt waar je synergie mee creëert: “Voor synergie is een goed Warehouse Management System (WMS) belangrijk. Elk warehouse heeft een eigen proces en heeft eigen klanten en daar kun je onderling van leren. Zo creëer je ‘automatisch’ synergie tussen de verschillende klanten.”

Fabriekslogistiek

“Kenmerkend voor de locatie Haps en Katwijk is de fabriekslogistiek”, zegt James. Fabriekslogistiek, wat? James glimlacht en legt het uit: “Het zijn locaties waar Nabuurs grondstoffen, verpakkingsmaterialen en eindproducten opslaat. Het zijn klant specifieke warehouses. We zijn een soort verlengstuk van de fabriek. Wij leveren op afroep de grondstoffen aan voor verwerking, maar we halen ook het eindproduct op (finished goods) voor opslag. Just in time logistiek is hierbij cruciaal. Ben je te laat, dan staat de productielijn stil.”

Kwaliteit leidend in FMCG

“FMCG-bedrijven hebben veel overeenkomsten. Een voorbeeld: zodra chocola is ingepakt en van de productieband rolt, moet je het minimaal een aantal dagen onder bepaalde condities opslaan. Anders slaat de chocola wit uit. Dit soort ‘blokkades’ en de processen regelen wij allemaal voor de klant. En als je dat voor één klant doet, rol je het ook eenvoudig uit voor een andere klant. Zo heeft de ene klant dus voordeel van de andere.”

Synergie zonder concurrentie

Maar is dat niet allemaal heel concurrentiegevoelig? James: “Nee dat is het niet. De fabriekslogistieke warehouses van Haps en Katwijk zijn bijna hetzelfde. Ze hebben hetzelfde WMS-systeem, nagenoeg dezelfde indeling, maar vooral: hetzelfde eindproduct. Twee nabijgelegen locaties die beide voor een andere klant opereren. Beide locaties profiteren van elkaar. Juist deze synergie zorgt ervoor dat de klanten niet hun concurrent helpen, maar vooral van elkaar profiteren.”

Klanten in babyvoeding blij met synergie

James geeft een voorbeeld: “Nabuurs is al sinds 1968 gespecialiseerd in fabriekslogistiek van babyvoeding. Het basismateriaal van babyvoeding is heel lastig te verwerken. Het komt in zakken van 1000 kilo die je onder de juiste condities moet opslaan. Bij babyvoeding heb je natuurlijk te maken met heel strenge kwaliteitseisen. Dus toen we er een nieuwe klant voor babyvoeding bij kregen konden we het warehouse er precies op aanpassen. Dat was het voordeel voor de nieuwe klant. De warehouses zijn dus nagenoeg gelijk en zo kunnen we makkelijk schakelen tussen personeel en materialen. Zo hebben we meer mogelijkheden bij piekmomenten. En dus is de andere klant ook blij!”