Een gestroomlijnde retourverwerking in de logistiek, hoe pak je dat aan?

Gepubliceerd: 04 november 2023
Bijgewerkt: 04 december 2023

Inhoudsopgave

De verwerking van retourzendingen is een cruciaal aspect binnen de logistieke sector. Het speelt een belangrijke rol bij het garanderen van klanttevredenheid. En draagt bij aan de handhaving van de integriteit van toeleveringsketens.


Juiste retourverwerking helpt daarnaast bedrijven niet alleen waarde uit geretourneerde artikelen te halen, maar bevordert ook de klantervaringen. In dit artikel gaan we dieper in op de fijne kneepjes van de retourverwerking in de logistiek.


Belang van een goede retourverwerking


Retourzendingen zijn een onvermijdelijk onderdeel van elke logistieke keten. Klanten retourneren om verschillende redenen producten. Denk aan schades tijdens transport, onjuiste bestellingen of lege emballage. En een correcte retourafhandeling zorgt niet alleen voor een positieve reputatie, maar draagt veelal ook bij aan een positief bedrijfsresultaat. Wij zetten de voordelen voor je op een rij:



  •  Klanttevredenheid: Een soepel en probleemloos retourproces verhoogt de klanttevredenheid, maar zorgt ook direct voor vertrouwen in het merk. Het laat zien dat je in staat bent uitdagingen snel en professioneel op te lossen.

  •  Kostenbeheer: Efficiënte retourverwerking helpt de financiële impact van retourzendingen te minimaliseren. Arbeids- en transportkosten kunnen worden beperkt, en geretourneerde artikelen kunnen alsnog worden verkocht al dan niet gerecycled. Direct ook heel duurzaam!

  •  Voorraadbeheer: Retourneren en voorraadbeheer gaan hand in hand. Een correcte retourafhandeling zorgt ook voor accurate voorraadgegevens. En dit voorkomt weer kosten die gepaard gaan met voorraadtekorten en overvoorraadsituaties.

  •  Duurzaamheid: Milieubewuste bedrijven waarderen een logistiek partner die ze kan helpen om geretourneerde of beschadigde artikelen een tweede leven te geven. Denk aan recyclen of herstellen en doorverkopen. Afval en impact op het milieu wordt hiermee sterk verminderd.


Strategieën voor een gestroomlijnde retourverwerking


Hoe zorg je dan voor een gestroomlijnde retourverwerking? Hier zijn meerdere strategieën voor. Zo is het van belang om een duidelijk en beknopt retourbeleid op te stellen. Een die ook toegankelijk is voor klanten. Transparantie in polissen kan het aantal retourgerelateerde vragen en/of geschillen helpen verminderen. Onderhoud bovendien open communicatielijnen met klanten tijdens het hele retourproces. Denk aan geautomatiseerde e-mails of sms-meldingen om hen op de hoogte te houden van de status van retourzendingen.


Ontwikkel gestandaardiseerde procedures voor retourverwerking om consistentie en efficiënte te garanderen. Implementeer barcode- of RFID-trackingsystemen om de identificatie en verwerking van producten te stroomlijnen. Retourneer, indien nodig, beschadigde of onverkoopbare producten naar de fabrikant of leverancier om de waarde terug te krijgen of vervangingen onder garantie te krijgen. Tot slot kun je data-analyse gebruiken om inzicht te krijgen in retourtrends en patronen. Deze informatie kun je vervolgens inzetten om weloverwogen beslissingen te nemen.


De aanpak van Nabuurs binnen Concept Logistics


Nabuurs levert dagelijks naar de Retail en Foodservice distributiecentra, met innovatieve en kostenbesparende groene distributieconcepten. Deze Business Unit noemen we Concept Logistics. Deze goederen levert Nabuurs op pallets, welke vaak in een poolsysteem of in de prijs verwerkt zitten. Dit houdt in dat de chauffeurs deze pallets niet direct retour hoeven te nemen. Per klant werken we met dit poolsysteem, waarin we eenvoudig kunnen zien wat het openstaande saldo van een klant is bij een afleveradres. Staat dit evenredig aan een volle vracht? Dan kunnen we deze retour laden en meenemen. Op die manier zorgen we voor een efficiënte retourverwerking.


Voedingsmiddelen retourneren? Voedingsmiddelen worden zelden geretourneerd en doorverkocht, omdat deze enkel onder strenge voorwaarden mogen worden verkocht. Een open verpakking betekent bijna altijd direct vernietigen. Het kan wel zo zijn dat een pallet volledig als schade wordt afgeboekt terwijl er nog goede producten op staan. Deze doneren we dan aan de voedselbank of worden ingezet voor promo acties. Mede daarom is het belangrijk om schades aan producten te beperken. Schades betekent immers ook voedselverspilling. En als het dan toch eens mis gaat. Dan scheiden wij de producten van verpakking en inhoud, en recyclen we de producten en verpakking waar kan. Op deze manier proberen we de impact op het milieu te minimaliseren.


Gerelateerde artikelen

17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer
14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer