De top 5 actiepunten bij piekmomenten in FMCG logistiek

Gepubliceerd: 25 april 2022
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

Je staat voor de start van het nieuwe evenementenseizoen of voor een grootschalige landelijke promotieactie. Dit zijn de top 5 actiepunten bij piekmomenten in FMCG logistiek. Dat betekent dus veel voorbereiding, maar ook dat je de goederen op de juiste plek op het juiste moment geleverd krijg. Wil je niet voor verassingen komen te staan? Houdt dan rekening met de 5 belangrijkste actiepunten voor jouw succesvolle actie. Doe er je voordeel mee!



1. Deel alle informatie


Regelmatig merken we bij opdrachtgevers dat ze vergeten bepaalde informatie te delen. Of denken dat het niet belangrijk is. ‘Och dat hoeft onze supply chain dienstverlener niet te weten,’ is een veel gehoorde uitspraak. Maar onderschat dit niet! Want juist specifieke informatie helpt een supply chain dienstverlener om beter te anticiperen op jouw vraag. Daarbij kan jouw dienstverlener een betere inschatting maken en blijven de (extra) kosten beperkt. Voorbeeld. De datum voor grootschalige promotie van jouw product staat gepland, maar is niet bekend bij je logistieke partner. Dat kan de capaciteit voor extra ritten in de weg zitten. En dat wil je natuurlijk niet.


2.Deel leermomenten uit het verleden


Dit is misschien een open deur, maar wat heb je geleerd van de afgelopen actie of je vorige piekmoment? Wat ging er goed en wat juist niet? Door deze informatie goed te analyseren en in beeld te brengen, maar ook te delen met de supply chain dienstverlener, kun je er beide van leren. Dus deel die kennis, daar wordt de actie beter van!


3.Vraag naar oplossingen buiten de standaard


In de logistieke sector wordt er veel gewerkt met standaard processen. Vandaag besteld, morgen in huis, is zo’n voorbeeld. Maar welke voorwaarden horen er bij? Een minimale bestelling van een doosje of juist een pallet? Misschien wijkt je vraag af van de standaard. Geen probleem! Deel deze vraag altijd. Want naast standaard processen werken we ook veel met projectmatige projecten en denken we mee over de mogelijkheden. Een uitzonderlijke situatie vraagt om een aanpak buiten de standaard om. We zien dit als een mooie uitdaging en organiseren dit op een professionele en uitmuntende manier. We kunnen veel meer dan je vermoedelijk denkt!


4. Maak scenario’s


In de logistiek praten we vaak over ‘tonnen’ en volle pallets. Maar heb je ook wel eens nagedacht dat soms een halve wagen, tijdig voorladen of gemixte pallets tot de opties behoren? Door samen met je supply chain dienstverlener diverse scenario’s te maken kun je kijken naar de beste oplossing voor jouw specifieke situatie. En met deze scenario’s kun jij weer beter plannen en weet je dat jouw goederen altijd op tijd zijn. Óók wanneer er pieken zijn.


5. Voorbereiden is tijd vrijmaken


Last but not least. Voorbereiden kost tijd. En neem die tijd ook om je goed voor te bereiden. Je verdient het dubbel en dwars terug. Hoe beter de voorbereiding, hoe beter je kan inspelen op risico’s en onverwachte zaken. En ook hier geldt: neem zoveel mogelijk jouw leveranciers en supply chain dienstverleners mee in je plannen. Zij kunnen je zomaar verassen met mogelijk een hele mooie tijds- en kostenbesparing!


Gerelateerde artikelen

14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer
21 februari 2024

Navigeren door de logistieke trends voor 2024

Lees meer