De kunst van maatwerk binnen de optimale logistieke keten

Gepubliceerd: 18 februari 2024
Bijgewerkt: 04 maart 2024
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

De toeleveringsketen wordt steeds complexer. Tegelijkertijd eist de consument steeds meer. Dit vraagt om slimme logistieke processen. In een optimale logistieke keten zijn alle activiteiten onder één dak geïntegreerd. Distributie, goederenopslag, transport, co-packing én e-fulfilment. Dit toekomstbestendige concept helpt bedrijven bij het efficiënter en kostenbesparend inrichten van hun logistieke processen. Deze volledig geïntegreerde logistieke oplossing vraagt om maatwerk. Het dienstenpakket wordt immers geheel afgestemd op de specifieke wensen van de klant. Zo is iedere logistieke oplossing in principe maatwerk. Dit artikel onderzoekt de verschillende facetten van maatwerk binnen de logistieke keten; van opslag en distributie tot technologie en co-packing.


Opslagoplossingen afgestemd op het type product


Maatwerk maakt de ontwikkeling van flexibele en adaptieve oplossingen mogelijk. Dit begint al bij de opslag. FMCG-producten, gekenmerkt door hun snelle omzet en bederfelijkheid, vereisen opslagoplossingen die zijn afgestemd op hun specifieke kenmerken. Aangepaste magazijnindelingen, temperatuurgecontroleerde zones en geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn enkele belangrijke componenten van een effectieve opslagstrategie voor FMCG-producten. Neem bijvoorbeeld chocolade. De reis van cacaoboon naar verrukkelijke chocoladereep is een gevoelig en ingewikkeld proces, die zorgvuldige opslag vereist. Chocolade is gevoelig voor temperatuur en luchtvochtigheid. Het product heeft een koele, droge en constante temperatuur nodig en moet dan ook in luchtdichte containers of verpakkingen worden opgeslagen.


Door opslagoplossingen aan te passen aan de unieke vereisten van FMCG-producten kunnen bedrijven hun toeleveringsketens stroomlijnen, verspilling verminderen en uiteindelijk met grotere snelheid en betrouwbaarheid versere producten aan consumenten leveren.


Transport op maat


De unieke kenmerken van FMCG-producten, waaronder dus een korte houdbaarheid en variërende opslagvereisten, vereisen transportoplossingen op maat. Bedrijven kunnen hun transportmethoden aanpassen door gekoelde vrachtwagens in te zetten om optimale temperatuuromstandigheden voor bederfelijke producten te handhaven. Ook kunnen algoritmen voor routeoptimalisatie worden verfijnd om tijdgevoelige leveringen mogelijk te maken. We nemen weer even chocolade als voorbeeld. Het transporteren van chocoladeproducten over lange afstanden kan een flinke uitdaging zijn. Chocolade vraagt om transport per containers met temperatuurcontrole, zoals koelwagens of vrachtruimen met airconditioning. Verpakking met isolatiemateriaal is bovendien nodig om chocolade tegen temperatuurschommelingen te beschermen.


Snel schakelen dankzij geavanceerde monitoringsystemen


Technologie speelt een belangrijke rol in het geheel. Een logistieke dienstverlener kan bijvoorbeeld realtime volgsystemen implementeren om routes dynamisch te monitoren en aan te passen. Zo kun je snel reageren op onverwachte obstakels zoals verkeersopstoppingen of weersomstandigheden. Tijdens het transport van chocoladeproducten wil je bijvoorbeeld de blootstelling aan temperatuurschommelingen zoveel mogelijk minimaliseren. En dus plan je de verzendduur zorgvuldig in. Ook wil je middels geavanceerde monitoringsystemen de temperatuur- en vochtigheidsniveaus tijdens het transport volgen. Deze flexibiliteit vergroot de veerkracht van de toeleveringsketen en zorgt ervoor dat bedrijven zich snel kunnen aanpassen aan onvoorziene omstandigheden.


Op maat gemaakte verpakkingen


Maatwerk strekt zich ook uit tot de verpakkingen van producten tijdens opslag, distributie, transport en zeker ook verkoop. Verpakkingsmaterialen, afmetingen en ontwerp dienen volledig aangepast te worden aan de specifieke vereisten van het product. Naast functionaliteit draait het ook om branding en consumentenervaring. Denk aan gepersonaliseerde of seizoensgebonden verpakkingsontwerpen- en formaten, volledig afgestemd op de doelgroep.


Soms heb je te maken met een specifieke vraag vanuit de markt. Zo een die creatieve co-pack oplossingen vergt. Denk aan het bundelen van losse producten, een kartonnen ‘jasje’ om je product of stickers voor een last-minute promotie. Dankzij onze samenwerking met co-packing specialist Na-Nomi helpen we bedrijven om effectief in te spelen op de marktvraag. Zo werken we niet met standaard productielijnen, maar stemmen we deze écht af op de vraag.


Op zoek naar een op maat gemaakte logistieke oplossing? Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer
14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer