Brand Retail Group: meer focus door uitbesteding winkelstraatdistributie

Duurzaamheid Klantcase Van Opzeeland
19 juni 2018, BY NABUURS

Met ketens als OPEN32, BLUE32, Silvercreek en Tumble ’N Dry is de Brand Retail Group goed vertegenwoordigd in de Nederlandse winkelstraat. Sinds eind 2017 verzorgen wij een groot deel van de stadsdistributie namens VFL, de logistieke tak van de Brand Retail Group.

In totaal gaat het om de bevoorrading van zo’n 90 winkels. Afhankelijk van de winkelbehoefte wordt er 2 tot 4 keer per week geleverd; in stadscentra en de schil daaromheen door heel Nederland en ook in enkele Duitse en Belgische steden. Herman Parigger, DC-directeur van VFL, vertelt waarom hij voor Nabuurs-Van Opzeeland heeft gekozen en hoe de samenwerking bevalt.

Seizoensgevoelig
“We hebben altijd ons eigen vervoer gedaan, maar onze pool met chauffeurs en vrachtwagens was eigenlijk gewoon te klein om dat op een efficiënte manier te doen. De modebranche is erg seizoensgevoelig en voor ons bleek het moeilijk om steeds op en af te schalen. Ook is transport voor ons geen kernactiviteit. Van Opzeeland is een echte winkelstraatspecialist en wij dachten: die kunnen dat vast veel beter.”

Grote stap
Heeft uitbesteding inderdaad gebracht wat hij ervan verwachtte? “Ja, we zijn er erg blij mee. Het is een grote stap, dus je kunt sowieso niet verwachten dat het helemaal zonder slag of stoot verloopt. Maar het is naar verwachting gegaan, omdat Van Opzeeland de implementatiefase heel goed heeft opgezet. Ze hebben een uitstekende customer service en planningsafdeling, die proactief communiceren. Ook zagen we al snel na de start de performance verbeteren, en die blijft zich nog steeds verbeteren.”

Focus op de interne DC-logistiek
Met performance refereert Parigger aan het percentage on time deliveries; doelstelling is een leverbetrouwbaarheid van 98%. “Daar zitten we nu al op. En er komt nog bij dat we flexibeler zijn geworden. Zo biedt Nabuurs-Van Opzeeland de winkels ook de mogelijkheid van zaterdagleveringen. Daarnaast is het veel makkelijker om veranderingen door te voeren in het beleveringsschema. Voorheen hadden we bijvoorbeeld al een probleem als één merk twee extra winkels opende. Van Opzeeland is daar veel flexibeler in, wat voor ons een gigantische ontzorging betekent. Wij kunnen ons nu volledig focussen op de interne DC-logistiek; onze inbound en outbound warehouse-activiteiten.”

Professionaliteit en duurzaamheid
Parigger is niet alleen tevreden over de leverbetrouwbaarheid en flexibiliteit, maar constateert ook op andere fronten verbetering: “De professionaliteit is erop vooruit gegaan. En ook op het gebied van duurzaamheid doen we het beter. Voorheen reden we een winkelstraat in om één winkel te bevoorraden, maar Van Opzeeland doet in diezelfde winkelstraat wel vijf adressen. Daardoor worden er per spijkerbroek minder kilometers gereden.”